- Iconen
- Iconen/Thaborlicht
- Icoon of idool?
- Identificatie
- Idumea
- Ik ben die verraden word
- Ik ben (Algemeen)
- Ik ben de Deur
- Ik ben de Goede Herder
- Ik ben de Levensbron
- Ik ben de messias
- Ik ben de Opstanding en het Leven
- Ik ben de Ware wijnstok
- Ik ben de Weg
- Ik ben het
- Ik ben het Levensbrood
- Ik ben het Licht der wereld
- Ik ben het, laat hen gaan
- Ik ben het: niet bang zijn
- Ik ben voor Abraham was
- Illyrië
- Ingewand der aarde
- Intocht Jezus en Titus
- Intocht op Palmpasen
- Israël (Algemeen)
- Israël (Galilea)
- Israël (Judea)
- Israël (Samaria)
- Israël zuil
- Israel / Evangeliepad
- Israel /christocentrisch
- Israel /geestelijk
- Israel en aardgas
- Israel en de zee
- Israel/Beloofd land 1
- Israel/Beloofd land 2
- Israel/Beloofd land 3
- Israel/Beloofdland 4
- Israelisme
- Istanboel/Tussenmuur
- Izebels zegel
Istanboel/Tussenmuur
Ik vind dit de meest indrukwekkende kerk uit de oudheid. De Hagia Sofia Het schild hebben de moslims aangebracht
Isranboel is een zeer levendige stad. Hier zie je de Suleymanmoskee
Dit is het fort Europa dat Mehmet II liet bouwen in 4 maanden tijd!!. Door dit reusachtige grote fort heeft hij in 1453 Constantenopel veroverd!
Tussenmuur
Istanboel is geen bijbelse plaats. Wel troffen we in deze stad enkele herinneringen aan aan enkele bijbelse plaatsen.
Ik denk allereerst aan het grote blok kalksteen in het Archeologisch Museum in Istanboel, op een steenworp afstand van de haremgebouwen van het Topkapi-paleis.
Dit blok kalksteen is origineel. Het was in de tijd van Jezus ingemetseld in de zogenoemde"tussenmuur" waaraan Paulus nog herinnert in zijn brief aan de Efeziërs (2:14)
Op die steen lezen we in het Grieks, het Hebreeuws, en het Latijn deze woorden: Geen vreemdeling mag indringen tot binnen de omheining die om het heiligdom is. Zij, die verder gaan, zullen aan zichzelf te wijten hebben de dood die zal volgen.
Dit blok kalksteen was ingemetseld in de muur van een schooltje in Jeruzalem, vlak bij het tempelplein. Archeologen ontdekten dat dit één van de kalksteenblokken was die in de tijd van Jezus in de zogenoemde ‘tussenmuur’ van het tempelplein bevestigd waren.
Deze ‘tussenmuur’ scheidde de voorhof van de heidenen van de binnenste voorhof, die uitsluitend door Joden mocht worden betreden.
Dit blok kalksteen had dus de functie van een soort waarschuwingsbord.
Het was een waarschuwing voor alle niet-Joden om toch vooral niet het tempelplein te betreden. Die muur was maar een vrij laag muurtje, een soort balustrade.
Toch betekende dat muurtje een volstrekte scheiding tussen Joden en niet-Joden
Aan die balustrade moeten we denken als Paulus schrijft "Want Hij (Christus) is onze vrede die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte , de vijandschap, weggebroken heeft".
De Aya Sofia te Istanboel bevat schitterende Byzantijnse mozaïeken van bijbelse figuren. Zie ook de afbeelding in mozaïek van Jezus hieronder. Bijna 900 jaar heeft de Aya Sofia dienst gedaan als kerk, daarna werd zij een moskee met vier minaretten. En nu is het een museum.
Na de restauratie is de Aya Sofia weer steenrood geverfd.
Dit is het interieur van de Aya Sofia.Op de vier reusachtige schilden zijn in het Arabisch de namen van de eerste kaliefen aangebracht.De centrale ruimte bestaat uit een vierkant van ongeveer 31 bij 31 meter met daarboven de reusachtig grote koepel die op vier kolossale pijlers rust.Op de centrale koepel was een afbeelding van 'Christus Pantocrator' (Christus als Wereldheerser) aangebracht, maar deze is vervangen door een spreuk uit de koran. In deze kerk werden de keizers van het Byzantijnse rijk gekroond.
Deze afbeelding van Christus bevindt zich in de zuidelijke galerij van de Aya Sofia en is een artistiek hoogtepunt van Byzantijnse mozaïekkunst. De uitdrukking van mededogen op het gezicht van de Christus getuigen van een buitengewoon vakmanschap.
Nog steeds kun je de enorme landmuur zien die Constantinopel gedurende vele eeuwen aan landzijde moest beveiligen. Alleen al de voormuur was vijf meter dik. Deze had 96 torens van twintig meter hoog waarvan je er hier nog drie kunt zien. Voor de watervoorziening zorgden enorm grote cisternen, waarvan Yerebatan Saray de bekendste is.
De mooiste kerk van Istanboel vind ik de Chorakerk. In de absis van de grafkapel is een scène aangebracht met Christus die Adam en Eva uit hun graven trekt. In de blauwe koepel zie je het Griekse woord 'anastatis' dat opstanding betekent. Het gaat hier dus niet om de opstanding van Christus, maar om de opstanding der doden aan de randen der geschiedenis.
Museum van de Oriënt
Heel interessant vind ik het verdrag dat Farao Ramses II van Egypte in 1269 voor Christus gesloten heeft met de koning der Hettieten, het zogeheten vredesverdrag van Kades.
Het is het oudst bewaard gebleven voorbeeld van een internationaal vredesverdrag.
U kunt het originele verdrag dat in het Akkadisch is geschreven, bewonderen in het Museum van de oude Oriënt te Istanboel.
Het verdrag werd gesloten tegen de gemeenschappelijke vijand van de zeevolken, die in die tijd een groot gevaar betekenden zowel voor Egypte als voor de Hettieten
Een eeuw geleden dacht men nog dat de Hettieten een volksstam in Kanaän waren, maar de opgravingen in het Turkse dorpje Bogazkoy in 1906 hebben aangetoond dat de Hettieten een volkerengemeenschap waren die kon ijveren met de macht der Farao's.
Tijdens de regering van farao Ramses kwam zelfs een Hettietenkoning naar Egypte om zijn dochter te laten huwen met de jonge farao. We hebben daar nog bruidsfoto's van. Nou ja, foto's. Wel iets dat er op lijkt.
In het uiterste zuiden van Egypte bij de grens van de Soedan kun je in de beroemde rotstempel van Aboe Simbel op de zogeheten 'huwelijks-stèle' tot in details zien hoe alles is toegegaan.
Ik vind dat wel heel bijzonder en indrukwekkend dit gezien te hebben