- Iconen
- Iconen/Thaborlicht
- Icoon of idool?
- Identificatie
- Idumea
- Ik ben die verraden word
- Ik ben (Algemeen)
- Ik ben de Deur
- Ik ben de Goede Herder
- Ik ben de Levensbron
- Ik ben de messias
- Ik ben de Opstanding en het Leven
- Ik ben de Ware wijnstok
- Ik ben de Weg
- Ik ben het
- Ik ben het Levensbrood
- Ik ben het Licht der wereld
- Ik ben het, laat hen gaan
- Ik ben het: niet bang zijn
- Ik ben voor Abraham was
- Illyrië
- Ingewand der aarde
- Intocht Jezus en Titus
- Intocht op Palmpasen
- Israël (Algemeen)
- Israël (Galilea)
- Israël (Judea)
- Israël (Samaria)
- Israël zuil
- Israel / Evangeliepad
- Israel /christocentrisch
- Israel /geestelijk
- Israel en aardgas
- Israel en de zee
- Israel/Beloofd land 1
- Israel/Beloofd land 2
- Israel/Beloofd land 3
- Israel/Beloofdland 4
- Israelisme
- Istanboel/Tussenmuur
- Izebels zegel
Iconen
Iconen of beelden van God.
De keizer van Bayzantium drukte zijn stempel op het beeld van de Christus. Niet meer het beeld van het Lam of van de Goede herder. De Christus pantokrator was de almachtige
I
Mag men God afbeelden ? In het Byzantijnse christendom is men portretten van Jezus gaan maken. Zij drukken Gods aanwezigheid in ons midden uit. Als dat zo is, mag je ze ook gaan aanbidden. Dat zeiden de mensen die ook sterk de eenheid van de beide naturen hadden benadrukt (echt God en echt mens). Jezus heeft een godmenselijke natuur en die mag je aanbidden. Anderen zeiden, nee, dat gaat niet. Je haalt God daarmee omlaag. In 787 werd op het concilie van Nicea besloten dat men iconen wel mag maken, er eerbiedig voor knielen en kussen, maar men mag ze niet aanbidden.Maar wat is echter het geval ? Het bezitten van iconen geeft de bezitter een zekere religieuze macht. Immers: iconen geven goddelijke presentie weer
Geen lijdende Christus
Maar die goddelijke presentie wordt niet zichtbaar in de gekruisigde en lijdende Christus, zoals in het westen sinds de gotiek gebruikelijk is geworden, maar in de verheerlijkte, glorieuze Christus.
Glorieuze Christus
Deze glorieuze ,heersende Christus was niet een Christus voor het gewone volk, maar voor de verheven kerk en de machtige keizer.!