ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Horen en zien

Onze leescultuur is  kijkcultuur

Dat blijkt uit de uitdrukkingen: kijk eens, zie je wel, een open oog hebben, terugblik, vooruitkijken.

Ons Nederlandse volk is een kijkdoosvolk geworden

We leven in een wereld van stripverhalen, modeshows, tv, reproducties en posters.

Het is opvallend dat ogen en oren vervangen kunnen worden

Aanrakingszintuig

Maar het aanrakingszintuig kan niet vervangen worden. De mens heeft de dunste huid.

De techniek kan ons niet helpen op een afstand te omhelzen, te strelen,  te  kussen en tederheid te tonen.

Onder invloed  van het Griekse denken wordt in oosters-orthodoxe kerken de nadruk gelegd op het visuele.

Men vroeg zich daar af: hoe kan het goddelijke zichtbaar gemaakt worden?

Visueel heeft voorrang

Daar zat Griekse invloed achter. De Grieken noemde men vroeger  het ‘volk van het oog’.

Het goddelijke wilde men niet allereerst horen of geloven, maar het moest aanschouwelijk gemaakt worden.

Het geloof is uit het gehoorde

Het geloof is echter uit het gehoorde Rom. 10:17

De gelovige leeft op het gehoor af, niet op het gezicht en ook niet op de tast.

Als er iets te horen is, is er iets gezegd.

“Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt’ (Openb.2,3)

 

Geestelijke doofheid

Het grote probleem is dat mensen geestelijk doof zijn. De mens is doof voor Gods stem.

In Marcus 7 staat dat Jezus zuchtte De enige keer dat we in het evangelie horen dat Jezus zuchtte.

Bij de dove boort Jezus tunnels in een berg van stilte.

De Grieken wilden graag iets visueel waarnemen, iets zien.

Begrijpelijk is daarom dat sommige Grieken zeiden ’We willen Jezus wel eens zien (Joh. 12:20)

Men kwam niet naar de kerk om het woord te hóren, maar om het evangelie te zien, te schouwen

Dit evangelie was afgebeeld op de beeldenwand.

Deze beeldenwand  heet iconostase.Een kerkleer in kleuren